Dana 14.4.2025. učenice 6. razreda, u pratnji svojih učiteljica, posjetile su Odsjek za forenzičke znanosti na PMF-u, u sklopu STEAM Femme projekta.
Dočekala nas je profesorica Ana Banovac, koja nas je uvela u svijet forenzike. Učenici su imali priliku sudjelovati u predavanju i interaktivnim radionicama, koje su im približile osnovne koncepte forenzike. Uz objašnjenje o daktiloskopiji – znanstvenoj metodi proučavanja otisaka prstiju, učenici su naučili o važnosti ove tehnike u razrješenju kriminalnih slučajeva.
Bilo je fascinantno saznati o Ivanu Vučetiću, pioniru u forenzičkim istraživanjima, koji je značajno unaprijedio tehniku proučavanja otisaka prstiju. Također smo naučili što je „krug“ u daktiloskopiji, te razliku između desne i lijeve zamke u otiscima prstiju.
Nakon teorijskog dijela, učenici su se upustili u pravi forenzički izazov – rješavali su slučaj analizirajući otiske prstiju. Svaki od njih istraživao je vlastite otiske uz pomoć specijalnog praha za daktiloskopiju (poznatog kao ferični prah), koji se nanosi pomoću nježne četkice.
Kroz kvizove i praktične zadatke, učenici su se osjećali kao pravi vještaci, što je bilo vrlo uzbudljivo!
Veliko hvala profesorici Ani Banovac na njenom angažmanu i inspiraciji koja je našim učenicama omogućila da se dublje upoznaju sa svijetom forenzike!

U vikendu od 14. do 16. ožujka 2025. godine, učiteljice Ivana Igrec, Karla Kovačušić, Ines Jovanović i knjižničarka Jelena Torti sudjelovale su na radnom vikendu koji se održao u termama Sv. Martin na Muri. Susretu su prisustvovali Boris Jokić i Zrinka Ristić Dedić iz Instituta za društvena istraživanja; Iva Turčin, predstavnica A1; Ana Đeldum, predstavnica Grada Splita, te učitelji splitskih škola koji sudjeluju u Steam femme projektu.
Cilj sastanka bio je sastaviti dokumentaciju i pregled svih aktivnosti koje smo provodili s učenicima, te dogovoriti daljnje aktivnosti tima. Uz radne zadatke, bilo je vremena i za opuštanje, druženje i šetnje.
Radujemo se budućim aktivnostima i suradnji s našim sjajnim timom!
Steam Feme projekt: Zanimljive radionice i uzbudljiva iskustva u svijetu glazbe i tehnologije
U sklopu Steam Femme projekta, u posljednjim danima sudjelovale smo u niz zanimljivih i edukativnih radionica. Učenice 5. i 6. razreda imale su priliku istraživati temu „Kako je tehnologija promijenila glazbu“ i doživjeti glazbeni svijet iz potpuno nove perspektive.
- listopada 2024. posjetile smo Hrvatsko narodno kazalište Split i prisustvovale generalnoj probi opere „I pagliacci“. Učenice su imale priliku slušati i gledati uživo izvedbu orkestra pod dirigentskom palicom Ivana Repušića, dok je režiju potpisao Krešimir Dolenčić. Ovaj posjet omogućio je učenicama da dožive čaroliju živih nastupa i povežu umjetnost i glazbu.
U ponedjeljak 28.listopada i utorak 5.studenog, organizirali smo radionice svaka u trajanju po 2 školska sata na kojoj su učenice koristile umjetnu inteligenciju za izradu vlastite glazbe! Korištenjem tehnologije, stvorile su glazbene kompozicije i tekstove na temu djevojčica u STEM-u, što je bio sjajan način da povežemo kreativnost s novim tehnologijama.
- studenog posjetili smo Glazbenu akademiju, gdje nas je dočekao Gordan Tudor, glazbeni pedagog, skladatelj i komorni glazbenik.U radionici koja je trajala dva sata, profesor nas je svojim predavanjem uveo u prapovijest glazbe u kojoj su ljudi pokušavali imitirati zvukove iz prirode npr.cvrkut ptica, te izrađivali jednostavne puhačke instrumente od komada drveta ili kosti. Naučili smo da se kroz povijest zvuk samog instrumenta pokušavao dovesti do savršenstva primjerice kroz tri generacije Stradivari obitelji koji su izrađivali gudačke instrumente, za što je bilo potrebno oko 200 godina. Danas uz uporabu tehnologije je moguće dobiti idealan zvuk kroz samo nekoliko godina testiranja. Profesor Tudor objasnio je značenje titranja zvuka i herca, te nam uz pomoć loop pedale dočarao kako tehnologija može “imitirati” čitav orkestar dok je svirao samo jedan instrument-saksofon. Na svom računalu nam je pokazao glazbeni studio, te su učenici mikrofonom snimali svoj glas i dodavali melodiju, i iz toga napravili svoj ‘beat’. Iz predavanja su učenici zaključili kako je tehnologija neizostavni dio glazbe, zvuk instrumenta danas se može istančati uz pomoć tehnologije, glazbeni studio možeš imati na svom prijenosnom računalu, a uz pomoću loop pedale imitirati čitav orkestar uz samo jedan instument.
Projekt je donio pregršt novih iskustava, a učenice su stekle uvid u to kako tehnologija može obogatiti i oblikovati glazbu. Radujemo se sljedećim etapama projekta, novim izazovima i spoznajama. Svijet glazbe zaista je čaroban!
U projektu sudjeluju učenice 5.i 6. razreda, te učiteljice: Ines Jovanović, Karla Kovačušić, Vera Ožegović, Ivana Igrec i školska knjižničarka Jelena Torti.
Sudjelovanje u radionicama na Festivalu Planet Dom
U petak, 22. studenog 2024., u sklopu programa Festivala Planet Dom, naši učenici sudjelovali su u jedinstvenoj radionici beatboxa koju je vodio poznati beatboxer Filip Rušin. Tijekom radionice, djeca su imala priliku naučiti tehnike stvaranja glazbe koristeći isključivo vlastiti glas i tehnologiju loopa, stvarajući raznolike zvučne efekte i ritmove. Beatbox, koji se temelji na imitaciji instrumenata i zvukova kroz vokalne tehnike, usko je povezan s tehnologijom jer omogućava kreiranje glazbe u realnom vremenu pomoću digitalnih uređaja koji omogućuju snimanje, miksanje i ponavljanje zvukova. Ova radionica dala je učenicima priliku da istraže kako tehnologija može proširiti granice glazbenog izraza, potičući ih na kreativnost i inovativnost.
U nedjelju, 24. studenog, prisustvovali smo radionici DJ-inga koju je održao DJ Ivan Yuri. Radionica nam je pokazala kako je tehnologija promijenila način na koji se glazba pušta i sluša. Iako su gramofonske ploče nekada bile osnovni alat DJ-inga, danas su ih zamijenili računala i specijalizirani softveri poput Traktor-a, koji omogućuju prepoznavanje i miksanje pjesama s jednostavno organiziranim digitalnim albumima u računalnim folderima. Za DJ-ing su ključni alati poput miksete, slušalica, zvučnika, te kontrolera koji omogućuju manipulaciju zvučnim zapisima u stvarnom vremenu.
Kroz praktično učenje u ovoj radionici, učenice su imale priliku razumjeti kako tehnologija oblikuje suvremeni glazbeni svijet, stvarajući nove mogućnosti za glazbenu produkciju i performans. Radionice su se savršeno uklopile u naš Stem Femme projekt, čiji je cilj poticanje djevojčica da se uključe u područja znanosti, tehnologije, inženjerstva, umjetnosti i matematike. Kroz praksu i interakciju s modernim tehnologijama, djevojčice su stekle dragocjeno iskustvo koje će im pomoći da razumiju kako tehnologija nije samo alat, već i sredstvo za izražavanje i inovaciju u glazbenoj industriji.
Ove aktivnosti ne samo da su učvrstile njihovu strast prema glazbi, već su ih inspirirale da nastave istraživati nove načine na koje tehnologija može oblikovati kreativne industrije.
- prosinca, učenice i naša 2 učenika koja sudjeluju u Stem Femme projektu, u pratnji učiteljica, posjetile su glazbeni studio High u Sinju. Studio je otvorio Mile Mijač, bubnjar grupe Mort, producent, pjevač, tekstopisac i videomaker, koji nas je srdačno dočekao i omogućio nezaboravno iskustvo profesionalnog snimanja pjesme.
Mile je podijelio svoje bogato znanje i iskustvo s učenicama, vodeći ih kroz cijeli proces snimanja. U školi smo tijekom radionica koristili umjetnu inteligenciju za generiranje teksta i glazbe, uvježbavali pjevanje i pripremali se za snimanje. Iako nismo zbor ni učiteljice Glazbene kulture, svi smo se trudili i uživali u kreativnom procesu.
U glazbenom studiju, učiteljice i učenice imale su priliku svjedočiti različitim fazama snimanja. Glazbeni studio High opremljen je modernim uređajima i programima koji omogućuju visoku kvalitetu snimanja i obrade zvuka. Snimanje vokala započelo je u studiju, gdje su se glasovi precizno snimali pomoću profesionalnih mikrofona, uz pažljivo prilagođavanje razine zvuka.
Nakon snimanja, vokali su preneseni u računalne programe, gdje su se dodatno obrađivali, čime je svaki glas postao još jasniji i izraženiji. Glazba je zatim usklađena s vokalima, stvarajući savršenu harmoniju između instrumenata i vokala. U finalnoj fazi, pjesma je miksana i masterirana kako bi dobila željeni zvučni pečat.
Mile nas je kroz cijeli proces vodio stručno i strpljivo, objašnjavajući svaki korak u stvaranju glazbenog djela. Bilo je to iznimno poučno iskustvo koje je učenicama omogućilo uvid u svijet profesionalnog snimanja i produkcije glazbe. Posjet studiju High bio je još jedan korak u širenju horizonta naših učenica u okviru Stem Femme projekta, gdje povezuju kreativnost, tehnologiju i glazbu.
STeamFemme u školi Dobri
Institut za društvena istraživanja Zagreb je u suradnji s A1 Hrvatska i Gradom Splitom u okviru A1 projekta STEMfemme Junior razvio inovativnu izvannastavnu aktivnost STeam, čiji je cilj osnažiti djevojčice za bavljenje različitim područjima STEAM-a i ojačati njihove aspiracije prema STEM zanimanjima. Ova izvannastavna aktivnost bila je namijenjena prvenstveno učenicama, ali i učenicima petih i šestih razreda osnovnih škola, a provodila se u više splitskih škola među kojima je bila i naša škola Dobri. Učenice i učenici su kroz rad na društveno relevantnim pitanjima i različitim istraživačkim i kreativnim aktivnostima i učenjem u zajednici, približili različita područja STEAM-a, a na primjerima su pokazali primjenu znanstvenih koncepata i metoda u svakodnevnom životu.
U četvrtak 06.06.2024. godine, naše su učenice i učenici, zajedno sa učiteljicama Ines Jovanović, Karlom Kovačušić, Kristinom Vladić te pedagoginjom Iris Didić-Mužić sudjelovali na Grand finalu STEMfemme projekta gdje su u Hrvatskom domu predstavili svoj ovogodišnji rad i područje istraživanja. U prvom dijelu projekta učenici su se bavili područjem kozmetike, a u drugom dijelu vizualnom umjetnošću. Više informacija možete vidjeti na videu s kojim se škola predstavila, a na kojem ujedno možete vidjeti kako su učenici marljivo radili i uživali na različitim radionicama i predavanjima.
I jedno veliko hvala i bravo našim učenicima!